NEVETŐ JÓGA
A nevetés a lélek tánca tartja a közismert keleti bölcsesség.
A vidámság a Nevető Jóga alapja. Pozítiv szemléletet ad.  Általa könnyebben szembenézünk a kihívásokkal és találjuk meg a megoldásokat. A feltételes boldogsággal szemben a jelen örömét adja.

Mi a Nevető Jóga?
A Nevető Jóga egy egyedülállóan különleges jógagyakorlat, amely elősegíti a feltétlen nevetést a mély légzéses és a nevetés gyakorlatokkal. Bárki tud nevetni viccek és vidám történetek segítsége nélkül és anélkül, hogy rendelkezne humorérzékkel. Ez egy forradalmi testi-mentális terápia, amely tanítja a testet a minden ok nélküli nevetésre.

Miért nevezik „Jógának”?
Azért nevezzük Nevető „Jógának”, mert a nevető gyakorlatokat kombináljuk az ősi Pranayama jóga mély légzéses elemeivel. Mély légzéssel több oxigént juttatunk a testünkbe és az agyunkba. Nevetés közben közel háromszor annyi levegőt lélegzünk be, mint normál esetben. Ha tizenöt percig egy huzamban felhőtlenüt nevetünk, annyi energiát égethetünk el, mint egy kilométernyi sétával! Nevetés közben a szívünk gyorsabban ver, működésbe lépnek a hasizmok és a rekeszizom, illetve szervezetünk plusz oxigénhez jut. A nevetés serkenti a vérkeringést, erősíti a szívizmokat és az immunrendszert.

Mi van akkor, ha nincs kedvem nevetni?
A Nevető Jóga foglalkozásokon mindenki annyit csinál a gyakorlatokból, amennyi jólesik.
A nevető gyakorlatokat csoportban végezzük, miközben egymás szemébe nézünk. Amikor nevető emberek vesznek körül bennünket, átérezzük a nevetést, és ez fokozza a mi nevetésre való képességünket is. A nevetés ragályos. Mégha az elején színleltük is a nevetést, az gyorsan átalakul szívből jövő természetes nevetéssé. Testünk e két nevetés fajtát nem tudja megkülönböztetni egymástól, így a szinlelt nevetés is kifejti jótékony hatását.

Hogyan kezdődött és honan ered a Nevető Jóga?
Dr. Madan Kataria, indiai orvos és Madhuri, a jógaoktató felesége alapította meg a Nevetés Klub Mozgalmat 1995-ben Mumbaiban, amely öt ember részvételével indult és futótűzként terjedt el Indiában. Ma már az egész világon elterjedt jelenség, 6000 klubot számlál, 60 országban, többek között Magyarországon is legalább 7-8 klub működik.
A Nevető Jóga több nevesebb médiában szerepelt már, mint a Discovery Channel, National Geographic magazin, CNN, Time Magazin, The Wall Street Journal és több hazai médiában is.

Mik a jótékony hatásai a Nevetó Jógának?
Mindenki megtapasztalta már, hogy milyen jó is nevetni. Azonnali pozítiv hatással van testünkre, elménkre és lelkünkre. Csökkenti a stresszhatást azáltal, hogy csökkenti a stresszhormonokat és egyes peptidek szintjét. A szervezet „boldogság hormon”, azaz endorfin kibocsátását stimulálja. Ez egyben fájdalomcsillapító hatással is bír. Az endorfin az elme pozítiv beállítottságának, az optimizmusnak a serkentője, az önbizalom és az önértékelés növelője.

A nevetés erősíti immunrendszerünket a vírusokkal, fertőzésekkel szemben, segíti a ráksejtek ellen harcoló sejtek gyors regenerálódását. Növeli szervezetünkben a védő szerepet játszó immunglobulin A fehérjék mennyiségét. A nevetés kiváló kardió-programnak is számít. Amikor nevetünk a rezgés stimulalja az emésztő- és nyirokrendszert. A fokozott keringés megtisztítja szervezetünket és szerveinket a salakanyagtól.
A nevetés fejleszti kommunikációs készségünket, kreatívitásunkat is.

Hogyan zajlik a Nevető Jóga foglalkozás?
A Nevető Jóga foglalkozás a vezető irányítása mellett három részből áll, az energianövelő mély légzéses gyakorlatok, nevetés gyakorlatok és gyermeki játékosságot felszínre hozó gyakorlatok kombinációja után jön a nevetés meditáció, majd végül a mély relaxáció. A foglalkozás átlagosan 60 percből áll, ettől lehet rövidebb és hosszabb is. Az első és a második részben folyamatosan szemkontaktust tartunk fenn egymással, ez segíti a színlelt nevetést természetes nevetéssé alakítani és egyben ez jó eszköz a csoport  összertartására. Az első két rész utáni energiaszint túl magas lehet ahhoz, hogy magától normalizálódjon. Ahhoz, hogy annak egyensúlyi állapotát visszaállítsuk mély vezetett relaxációs gyakorlatokat végeznek a csoporttagok. Ezt „Yoga nindra”-nak, vagy jógialvásnak is nevezik.

Kiknek ajánlják a Nevető Jóga foglalkozásokat?
Mindenkinek, gyerekeknek, felnőtteknek, időseknek, szellemi- és testi fogyatékkal élő embereknek, mert mindenkiben ott van a nevetés képessége. Egy kisgyermek naponta közel négyszázszor nevet fel, míg egy felnőtt átlagosan tizenötször, húszszor. Ebből látszik milyen nagy hiányt generálunk mi felnőttek a nevetésben magunknak. Ahhoz, hogy felnőttként újra örömtelien nevethessünk el kell engednünk több réteg tilalmat, beprogramozott, szellemi úttorlaszt. A hiedelmek mögött ott rejlik a nevetés képessége.

Vannak-e ellenjavaslatok a Nevető Jóga gyakorlásához?
A Nevető Jóga nem csodaszer, nem helyettesíti az orvosi konzultációt testi, pszichikai és szellemi betegségeknél, hanem a gyógyítást kiegészítő, hatékony természetes gyógymód.
A nevetés belső, pl hasi izmok megmozgatásával jár.

Ezért az alábbi esetekben nem javasoljuk a Nevető Jógát:
-    bármilyen fajta sérv
-    akut derékfájás
-    aranyér
-    incontinencia
-    állandó köhögés
Továbbá nem javasoljuk az alábbi esetekben sem:
-    epilepszia
-    magas vérnyomás
-    éles fájdalom
-    pszichés zavarok

Azok, akik komoly műtéten mentek keresztül, legfeljebb három hónappal a műtét után kezdhetik meg a Nevető Jógát, orvosi tanács mellett.